Karin 35 vuotta Nylundilla: tieto kulkee bitteinä ja puheena

Kari 35v Nylundilla

Myyntipäällikkö Kari Vesterinen on tehnyt pitkän päivätyön tietoverkkojen parissa Nylundilla. Kari tuli Nylundille marraskuussa 1989, joten Karin 35 vuoden ura samalla työnantajalla on kunnioitettavan pitkä ja nykymittapuussa harvinaisuuskin. Nyt on oiva hetki kysyä Karilta uran vaiheista, kun hän jää eläkkeelle vuoden 2024 kesäkuun lopussa. Ja annetaan puheenvuoro myös Karin seuraajalle, Heikki Heinoselle.

– Tulin Nylundille heidän ottaessa yhteyttä ja tarjoten paikkaa. Tulin palkatuksi tekniseen myyntiin silloiseen Melart Dataan, eli nykyiseen Oy Nylund-Group Ab:hen, Kari kertoo.
Tuolloin tietoverkkobisnes laajeni ja kehittyi huimaa vauhtia. Kari ja Nylund pääsivät osaksi alan nousua.
Mutta mitä Kari oli tehnyt ennen vuotta 1989?
– Opiskelin alalle Strömbergin (nyk. ABB) ammattikoulussa Helsingissä, jota voi kutsua sisäoppilaitokseksi. Koulutus oli työpainotteinen.
– Syksyllä ja keväällä oli kuuden viikon lukujaksot, muut ajat olimme tehtaalla töissä. Itse olin pääasiassa elektroniikkahuollossa. Kellokortti leimattiin klo 7, ja jämpti tekeminen oli kaikessa läsnä.
Nelivuotisen ammattikoulun jälkeen Kari opiskeli teknillisessä koulussa, eli kansankielellä tekussa, mittaus- ja säätöteknikoksi.
– Tekun jälkeen olin Strömbergin tehtaalla kaksi vuotta projektiostoissa.
Strömbergin jälkeen työantajaksi vaihtui Böge Larsen, joka rakensi ATK-tiloja.
– Böge Larsen haki henkilöä UPS-laitteiden huoltoon ja myyntiin – ja tulin valituksi työhön.
Ajan hengen mukaisesti tietoverkkojen asennustöistä alkoi tulemaan tarjouspyyntöjä. Karin työnkuvaan kuului tarjousten teon lisäksi projektien hoito.
– Hankintojen yhteydessä tuli tutuksi tuleva työnantajanikin Melart Data.

Kaapeloinnin puhuva ja matkustava asiantuntija

Kari Vesterisen ura Nylundilla on keskittynyt tietoverkkoprojektien myyntiin.
– Alkujaan vastuutyötäni kuvasi käyntikortissa titteli tekninen myyjä. Siitä se on muovautunut tuotepäällikön kautta nykyiseen myyntipäällikköön.
Eläkkeelle jäävän Karin viimeiseksi päävastuuksi jää Infralan kaapelointijärjestelmän myynti. Nylundin maahantuonnissa Karia koskee myös laitemyynti.
– Vuonna 1994 aloimme tuoda maahan ja myydä parikaapelitestereitä.
Testerit toimivatkin porttina asiakuuden laajentamiseen.
– Pääsin myymään tietoverkkoja sekä yhdistämään myös tietoverkkojen testauksen.
Parikaapelointi oli 1994–95 uusi aihe monelle asiakkaalle, joten Karin myyntityö sisälsi konsultointia ja opastusta.

”Kari on ollut tehtävässään 35 vuotta, joten saappaat eivät ole pienet mitä täyttää.
Mutta aktiivisuudellani sekä ammattitaidollani tuon varmasti myös uusia positiivisia
näkemyksiä tehtävään.”

– Karin työtä jatkava Heikki

Karin toiminta-alueena on ollut koko Suomi, jolloin hän päässyt toteuttamaan Nylundilla työskentelyn parhaita puolia.
– Pääsin tapaamaan ihmisiä ja olen pitänyt matkatyöstä. Ja Nylundilla minulla on ollut vapaus kalenteroida omaa aikaani ja tehdä työtäni. Olen tuntenut itseni yksityisyrittäjäksi, jolla on hyvä backup toimistolla.

”Olemme aktiivisesti käyneet tapaamassa Karin pitkäaikaisia asiakkaita.”

– Heikki Heinonen

Standardointi muutti työtä

Suurin muutos Karin työauran aikana on ollut Ethernet-kaapeloinnin standardit.
– Aiemmin oli erilaisia kaapelointijärjestelmiä. Nyt on standardit, ja kaikki tietävät mitä tehdään. Repaleinen systeemivalikoima on jäänyt pois.
Tietoverkkoratkaisut kehittyvät nopeaan tahtiin, ja se on vaatinut Kariltakin aktiivista kouluttautumista.
– Olen saanut päämiehiltämme koulutusta, olen käynyt Sähköinfon koulutuksia sekä eri koulutusorganisaatioiden myyntikoulutuksia. Ja tietenkin luen omalla ajalla alan uutisointia esimerkiksi tuoteuutuuksista ja -kehityksestä.
Kari listaa vielä alan messut tietolähteekseen.
– Käymme eri messuilla vuosittain, ja varsinkin Jyväskylän Sähkö-Valo-Tele-AV –messut kokoavat yhteen alan toimijat ja alan uutuudet.
Karin kokemukselle ja päivitetylle tiedolle on ollut käyttöä, vaikka standardoinnit ovat vähentäneet konsultoinnin tarvetta.
Urakoitsijoita koulutetaan edelleen heidän näkökulmastaan ja opastusta tapahtuu myös työmailla.
– Tapana on ollut projektin alkuvaiheessa käydä kohteessa. Tarkoitus on ollut saada yhteistyönä asennus menemään oikein alusta saakka.
Kari kiittääkin asiakaskuntaansa ja urakoitsijoita.
– Minulla on ollut hyviä asiakkaita, joiden kanssa on ollut mukava työskennellä.  Ja täytyy sanoa, että näissä ympyröissä on fiksuja ihmisiä. On mukava nähdä kuinka näppäriä ja ammattitaitoisia alan nuoret ovat.

Luottamus ansaitaan palvelemalla
Aiemmin Kari ansaitsi asiakkaan luottamuksen jo konsultointivaiheessa. Nyt uusi asiakas voitetaan puolelleen palvelulla ja kiinnostuksella asiakkaan asiaa kohtaan.
– Konsultoinnilla sain luottamusta aikaa. Nykyisin vuorovaikutus projektin eri vaiheissa luo luottamuksen. Olen yhteydessä asiakkaan tarjousvaiheessa, tapaan asiakasta, pidän ajan tasalla projektin kulun eri vaiheissa ja myös sen jälkeen. Tämä ei ole ”perävalotakuu” -työtä.
Kari tuumaa yhteydenpidosta, että oma kiinnostus ja velvollisuuden tunne on voinut mennyt ylikin:
– Voi olla, että yhteydenottoja asiakkaaseen on ollut liikaakin.
Arvailu asiakasyhteyksien häiritsevästä määrästä lienee osoitus vain Karin kohteliaisuudesta. Sama työnantaja 35 vuotta ja onnistumisen tunteen lähde ovat pysyneet.
– Tunnen onnistuneeni työssäni, kun olen saanut vietyä projektin tarjouksesta hyvään lopputoteutukseen saakka, ja asiakas ottaa yhteyttä ja asiakkuuteen saadaan jatkuvuutta.

Tulevaisuus
Tietoverkkojen tekniset ratkaisut kehittyvät, uusia sovelluksia, tuotteita ja laitteita tulee jatkossakin. Minkä aiheen Kari näkee alallaan kehittyvän seuraavan kolmen vuoden sisään.
– Paljon uusia muutoksia ja uudistuksia on jo tullut. Kehitys jatkuu, uudet parikaapeloinnin suorituskykyluokat I ja II, datakeskuksia koskevat uudistukset, Power over Ethernet -tehosyötön uudet versiot Type 3 ja 4, uusi OM5 monimuotokuitukategoria jne.

Kari Vesterisen kokemuspankkia ei ole helppo korvata. Hän kuitenkin näkee, että Nylund työpaikkana ja -yhteisönä on uusille tekijöille hyvä paikka.
– Täällä saa vahvan tuen ja jos tulee jokin haaste, se voidaan keskustella yhdessä läpi. Mitä apuvälineitä työhön tarvitaankin, ne saadaan. Vapaus määrittää omaa tekemistä osoittaa luottamusta työntekijöihin. Täällä ymmärretään, että työntekijä on yrityksen tärkein voimavara.

”Perehdytys on ollut Nylundilla ehdottomasti yksi työhistoriani parhaimpia. Perehdytyssuunnitelma on ollut selkeä ja apua on saanut heti, jos jotain ongelmia on ilmennyt ohjelmien tai tuotteidenkin suhteen.”

– Heikki Heinonen

Kari on jo yrittänyt pariin otteeseen laittaa pisteen työelämälleen, mutta nyt päätös pitää. Päivääkään Kari ei ole ollut työttömänä, eikä hän jatkossakaan jää lepäämään laakereilleen. Jatkossa Kari viettää aktiivista vapaa-aikaa liikkuen – ja todennäköisesti alan uutisointia seuraten.

”Olen luonteeltani yrittäjähenkinen ja periksiantamaton, enkä jätä ikinä asiakasta pulaan.  Jos asiakkaan kanssa sovitaan tietyt asiat, ne myös hoidetaan niin, vaikka vähän työpäivä venyisikin.
Olen tiimipeluri niin asiakkaiden ja Nylundin henkilökunnan suuntaan.”

– Heikki Heinonen

 

Ole yhteydessä Heikkiin, kun tarvitset tietoverkkojen asiantuntijan palveluita:

 

 

Heikki Heinonen

Heikki Heinonen
Myyntipäällikkö
tel:+358102170326
heikki.heinonen@nylund.fi