Pysäköintihalleissa valot ovat päällät usein yötä päivää. Sähköä kuluu ja se tuntuu kukkarossa. Oikein valituilla tunnistimilla valaistus ohjataan niin, että valot ovat päällä vain kun hallissa on liikettä ilman, että käyttömukavuus heikentyy.
Pysäköintihallissa on liikennettä harvakseltaan ja liikenne on hyvin nopeaa. Valoja tarvitaan todellisuudessa vain, kun ajetaan sisään pysäköintihalliin siihen asti, että henkilöt ovat poistuneet autosta rakennuksen sisätiloihin. Pysäköitynä olevia autoja ei kannata valaista, mutta valoja tarvitaan ihmisten tai autojen liikkuessa.
Pysäköintihalleisssa käytetään myös hämmästyttävän usein energiasyöppöjä valaisimia, jotka voitaisiin korvata energiatehokkailla valaisimilla.
Valaistuksen ohjaus pysäköintihalleissa kannattaa tehdä tunnistimilla. Tunnistin tunnistaa liikkuvan ihmisen tai liikkuvan auton ja pitää valot päällä niin kauan, kuin pysäköintihallissa liikutaan.
Pysäköintihallin valaistus kannattaa jakaa osiin. Kun pysäköintihalliin ajetaan sisään ja käännytään esimerkiksi oikealle, vain sen alueen valaistus syttyy.
Ohjaustekniikaksi himmennys
Liike pysäköintihallissa on lyhytkestoista ja kestää normaalisti vain muutaman minuutin. Suosittelemme, että valaistusta ohjataan himmennystekniikalla. Kun auto ajaa halliin sisään, valot syttyvät kirkkaaksi ja pysyvät kirkkaana, kunnes liike tilassa lakkaa. Tämän jälkeen valot himmenevät noin kahden prosentin tasoon vain noin 1 – 2 minuutin viiveen jälkeen. Valot kirkastuvat jälleen, kun tilassa on liikettä.
Jos tilassa ei ole ollut liikettä pitkään aikaan, valot sammuvat noin kahden tunnin jälkeen kokonaan. Erillisiä, perusvaloa antavia valaisimia ei tarvita, kun käytetään himmennystekniikkaa. Kaikki valaisimet antavat perusvaloa, kun ne on himmennetty pieneen tasoon.
Tämä ohjaustapa on hyväksi myös loisteputkivalaisimille. Loisteputki pysyy yhtäjaksoisesti päällä pitkään, mutta pienellä teholla, jolloin loisteputket voivat kestää jopa 10 vuotta ilman vaihtoa. Liitäntälaitteet kestävät huomattavasti kauemmin, koska ne eivät kuumene yhtä paljon, kuin jos valaisin olisi jatkuvasti päällä täydellä teholla.
Energiaa säästyy jatkuvasti päällä olevaan järjestelmään verrattuna noin 70 – 80 prosenttia ja ylläpitokustannukset laskevat huomattavasti.
Toimii myös kylmässä hallissa
Jos pysäköintihalli on kylmä tila, valaisimien sammuttaminen kokonaan ulkolämpötilan ollessa pakkasella voidaan estää lämpötila-anturilla. Tietyt elektroniset liitäntälaitteet eivät syty kylmässä lämpötilassa, mutta pitämällä valaisinta päällä jatkuvasti pienellä teholla pakkassäällä varmistutaan, että järjestelmä toimii luotettavasti.
Säädä valaistus päivänvalon mukaan
Pysäköintihallin ja erityisesti sen sisäänajon valaistusta kannattaa säätää myös ulkona vallitsevan päivänvalon mukaan. Jos ulkona on valoisaa, pysäköintihallin valaistus säätyy liikkeen aikana kirkkaaksi. Jos ulkona on pimeää, riittää, että pysäköintihallissa on noin 25 prosentin valaistusteho, eli selvästi himmeämpää, kuin normaalisti. Valoa on kuitenkin riittävästi turvalliseen liikkumiseen pysäköintihallissa.
Tästä on hyötyä erityisesti, kun pimeällä ajetaan hämärästä pysäköintihallista ulos pimeään iltaan. Silmämme ovat jo valmiiksi tottuneet ulkona vallitsevaan valaistustasoon ja matka alkaa turvallisesti.
Ohjausjärjestelmä vaihtuu päivä- ja yöohjelman välillä ulkona vallitsevan valaistustason mukaan. Päivä- ja yövalaistustasoja pystyy säätämään helposti ohjausyksikössä.
Teksti: Niclas Nylund (FirstPartner huhtikuu 2011)
Viimeisimmät kommentit